Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2012

Σκοπός του τηλεοπτικού θεάματος είναι να κρατήσει το κοινό κολλημένο στην οθόνη όσο χρόνο χρειάζεται για να το κάνει να δει τις διαφημίσεις.

















Στις ψυχαγωγικές  και  ενημερωτικές   εκπομπές   βρίσκουμε  άλλο ένα βασικό συστατικό της τηλεόρασης, παρόν πάντα και παντού. Πρόκειται για τις διαφημίσεις, οι οποίες συνοδεύουν όλα τα προγράμματα.

Σκοπός του τηλεοπτικού  θεάματος είναι να κρατήσει το  κοινό  κολλημένο στην οθόνη όσο χρόνο χρειάζεται για να το κάνει να δει τις διαφημίσεις.

Στόχος  των   διαφημίσεων   είναι   να  αιχμαλωτίσουν την προσοχή των τηλεθεατών όσο χρόνο χρειάζεται για  να πουλήσουν ένα προϊόν.    Έτσι    κερδίζουν  οι  τηλεοπτικοί  σταθμοί  χρήματα  καθώς   οι διαφημίσεις αποτελούν την  κύρια  πηγή των  εσόδων  τους.  Και επειδή ακριβώς είναι πηγή κέρδους για τους τηλεοπτικούς σταθμούς, οι τελευταίοι προσπαθούν να μεταδίδουν όσο το δυνατόν περισσότερες διαφημίσεις.

Η    διαφήμιση, λοιπόν,    αποτελεί το πιο καυτό πρόβλημα της τηλεόρασης, επειδή εξαιτίας της οι τηλεοπτικοί σταθμοί υποβαθμίζουν τόσο πολύ το επίπεδο τους, πασχίζοντας να κρατήσουν τους τηλεθεατές όσο το δυνατόν περισσότερο κολλημένους στην οθόνη. 

Η διαφήμιση δεν επινοήθηκε από την τηλεόραση· πιθανόν να γεννήθηκε ταυτόχρονα με το εμπόριο. Ωστόσο το τηλεοπτικό μέσο, χάρη στην εξαιρετική πειθώ και τη διεισδυτικότητά του σε όλους τους χώρους, ισχυροποίησε τη δραστικότητά  της σε τεράστιο βαθμό.

Βέβαια, το να μεταδίδεις αντικειμενικές πληροφορίες σχετικά με ένα προϊόν, για να το κάνεις ευρύτερα γνωστό και αξιοποιήσιμο, δεν είναι κακό. Αντίθετα, αποτελεί μια ωφέλιμη υπηρεσία προς τον  αγοραστή  καθώς και ένα θεμελιώδη όρο του εμπορίου. Το πρόβλημα πηγάζει από το γεγονός ότι στην πραγματικότητα η διαφήμιση παρεκκλίνει σημαντικά από αυτούς τους σκοπούς και, χρησιμοποιώντας όλους τους ψυχολογικούς μηχανισμούς της καλυμμένης πειθούς, μετατρέπεται σε  συνεχή βομβαρδισμό εικόνων και συνθημάτων, με σκοπό όχι να πληροφορήσει τον κόσμο,  αλλά να τον ωθήσει με πλάγιο τρόπο στην κατανάλωση.

Επιπλέον, οι διαφημίσεις έχουν άμεσο οικονομικό αντίκτυπο στην αγορά, επειδή εξαιτίας τους οι τιμές των διαφημιζόμενων προϊόντων αυξάνονται δυσανάλογα σε σχέση με εκείνες των μη διαφημιζόμενων προϊόντων, και πολύ συχνά ανεξάρτητα από την ποιότητά τους.

Η διαφήμιση υπηρετεί την καταναλωτική κοινωνία, επειδή ενεργοποιεί τον ακόλουθο φαύλο κύκλο : μεγαλύτερη κατανάλωση – μεγαλύτερη παραγωγή – ακόμη μεγαλύτερη κατανάλωση.

(Tito Squillaci, H τηλεόραση και τα παιδιά μας –αποσπάσματα-, Εκδ. Ακρίτας 2006)
Διασκευασμένο  κείμενο

1 σχόλιο:

Marcy Castornikov είπε...

Η απορία μου είναι η εξής: Πώς ακριβώς τα ποσοστά τηλεθέασης επιφέρουν έσοδα στους τηλεοπτικούς σταθμούς;